Beskid Niski
Beskid Niski
martinoff martinoff
481
BLOG

Tour de Beskid odc. 4

martinoff martinoff Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 

Ci którzy zostali po ostatniej wycieczce rowerowej w Krynicy dołączą do nas w Binczarowej.

Trasa: Nowy Sącz – Kamionka Wielka – Binczarowa – Brunary Niżne – Śnietnica – Izby – Fricka – Tarnov- Kurov – Muszynka – Nowy Sącz


A reszta jedzie z Nowego Sącza, drogą przez Kamionkę Wielką, Królową Polską, Królową Górną, gdzie skręca w prawo na Bogusze i Binczarową na skrzyżowaniu. Po dojechaniu do drogi wojewódzkiej Grybów – Krynica skręcamy w prawo, ale tylko przez chwile jedziemy po tej drodze, bo zaraz trzeba skręcić w lewo na Brunary. Za chwile wjeżdżamy w połemkowskie wioski Śnietnica, Banica i Izby, w których widać ślady łemków i prawosławne kapliczki. Te okolice to jedne z moich ulubionych rejonów nie tylko na trasę rowerową. www.usciegorlickie.pl/pl/21799/0/Dane_miejscowosci.html

Przed nami rozpościera się widok na Lackowej. Ta góra to mój nightmare, bodaj zdobyta dopiero przy trzeciej próbie podejścia.

Jest to w jakimś sensie wina tego, że góra jest daleko od Sącza i dlatego też,  gdy za pierwszym razem utknąłem na stromym wzniesieniu będąc na zielonym szlaku prowadzącym od Mochnaczki do Wysowej. Utknąłem na tyle długo, że zastał mnie wieczór i musiałem wracać do Sącza. Za drugim razem, już mądrzejszy o pierwsze doświadczenia, odpuściłem sobie zielony szlak i spróbowałem innego podejścia na Lackową. Niestety wtedy pobłądziłem i wyjechałem gdzieś indziej.

Jadąc tą trasa nie wjeżdżamy na Lackow,ą tylko albo przez Banicę, albo przez Izby dojeżdżamy do końca drogi asfaltowej w Izbach koło dużego gospodarstwa rolnego, byłego PGR.

Pierwszym nabywcą w procesie prywatyzacji PGR był były poseł PSL , na co dzień mieszkający w Moszczenicy Niżnej pod Starym Sączem Stanisław Pasoń. Choć jak wynika z KRS on –line był on jednocześnie jego likwidatorem. www.krs-online.com.pl/izby-gospodarstwo-rolne-sp-z-o-o-w-krs-35262.html

Jako ciekawostkę można podać fakt, że ostatnio u Pasonia gościł poseł Ruchu Palikota Andrzej Rozenek, który w programie regionalnej telewizji stwierdził, że zna się z Pasoniem od dłuższego czasu i łączą ich podobne poglądy polityczne.www.rtk.pl/dnn_rtk/Home/ViewVideo/tabid/63/Default.aspx

Były poseł PLS w dodatku, mieszkający w gminie Stary Sącz, słynącej zołtarzapapieskiego i klasztoru założonego przez św Kinge wspiera posła Palikota. pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%99ta_Kinga

Ciekawe czy Marian Cyroń, wiedział o tej przyjaźni?

 

Wróćmy jednak do trasy i nie zważając na drogę jedziemy dalej na Słowację. O tym, że przejechaliśmy granicę informuje nas stara tablica informacyjna. Przez las wyjeżdżamy po słowackiej stronie w wiosce Fricka. W wiosce tej mieszka dużo Cyganów, zresztą gdzieś  słyszałem, że przy granicy z Polską Cyganie stanowią 1/3 mieszkańców Słowacji. I to widać na tamtejszych ulicach od razu.

Po asfalcie jedziemy przez wioskę Petrova do Sverzova, tam przy głównej drodze skręcamy w prawo na Presov i Starą Lubovlę. Należy pamiętać, że na Słowacji obowiązuje rowerzystów posiadanie kasku ochronnego. Ja go nie miałem i wprawdzie policja mnie nie złapała, to dało się zauważyć, że ludzie patrzyli na mnie jakoś dziwnie. Dopiero te ich spojrzenia mnie zaciekawiły i zmusiły do poszukania w Internecie informacji o kasku.

Po drodze Barcejov – Presov nie jedziemy zbyt długo, bo zaraz skręcamy w prawo na Kurov i Przełęcz Tylicką. Wjeżdżamy stamtąd do Muszynki.

Miejscowość ta znana jest z dwóch powodów. Pierwszy to taki, że stąd pochodzą dwie siostry-aktorki. Jedna z nich zagrała właśnie w głośnym ostatnio filmie „Sponsoring”. pl.wikipedia.org/wiki/Joanna_Kulig

Drugi powód to taki, że znajdują się tutaj, jadąc naszą drogą po lewej stronie, pozostałości po okopach wojsk Konfederacji Barskiej. pl.wikipedia.org/wiki/Muszynka

Później jedziemy przez Tylicz, Mochnaczkę Łabową do Nowego Sącza. Już byliśmy w tych miejscowościach, zatem nie ma co je ponownie opisywać.

 

Zobacz galerię zdjęć:

z Boguszy można dojechać lasem do Kamiannej
z Boguszy można dojechać lasem do Kamiannej droga z Boguszy do Kamiennej, zimą wciąż na leśnej drodze, w oddali prawdopodobnie Binczarowa Już z oddali widać Lackową początek rzeki Biała w okolicach Śnietnicy i Banicy. Na wiosnę zawsze wylewa Mój nightmar - góra Lackowa, widok z okolic Piorunki Lackowa, widok z Banicy Beskid Niski w okolicach Banicy na czerwonym szlaku między Mochnaczką, a Banicą, w oddali widać domy w Mochnaczce Łąki w okolicy Mochnaczki Przed nami kościółek w Banicy, dawna cerkiew Drugie podejście na Lackową, nie udane ponieważ zamiast na górę wyjechałem ... jadąc taką ścieżka pogubiłem się Lackowa, widok z Czyrnej Lackowa Lackowa od strony Mochnaczki, te łąki zarówno w oddali jak i po oby stronach drogi, to były PGR Zabudowania gospodarstwa rolnego w Izbach Na szczycie drogi u podnóża góry Dzielec, rzut oka na Lackową, czyli Beskid Niski.. oraz rzut oka na drugą stronę, czyli Beskid Sądecki i pasmo Jaworzyny Krynickiej na zielonym szlaku u podnóża Dzielca Lackowa, po raz kolejny Okopy Konfederatów Barskich w Muszynce, niewiele już pozostało Okopy Konfederatów, trochę mniej zasypane W okolicach Muszynki, za nami Okopy Rzut oka na góry w Muszynce
martinoff
O mnie martinoff

"Ja, walkę o Wielką Polskę uważam za najważniejszy cel mego życia. Mając szczerą i nieprzymuszoną wolę służyć Ojczyźnie, aż do ostatniej kropli krwi..."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości